15 Aralık 2013 Pazar

ENTHUSIASM: Donbass Symphony - Dziga Vertov (1931/Rusya)

Rus Avant-garde yönetmen ve müzisyen Dziga Vertov sinemada "sine-göz" (kinoglaz manifestosu) akımının kuramcısıdır. Rus İmparatorluğu'nda, günümüzde ise Polonya'da bulunan Bialystok’da 1912-14 arasında, lise yıllarında müzik eğitimi aldı. 1915'de Petrograd’a gitti ve Psiko-Nöroloji Enstitüsü’nde okumaya başladı. Avangart ve fütürist gruplara katıldı. 1918 yılı başında yazar Mikhail Koltsov’un isteğiyle Moskova Film Komitesi’nde yazar ve kurgucu olarak çalışmaya başladı. Yazın, Komite’nin Belgesel Bölümü sekreterliğine getirildi.  Sinemada kurmacaya karşıdır. Dramayı, "burjuvazinin elindeki bir afyon" olarak nitelendirir. Kameranın işlevini, sadece görüntüyü kopyalayan değil, "gözün güçsüzlüğünün aşılması için bir araç" olarak tanımlar. Filmleri Ajit-trenlerle Sovyetler Birliği'ni baştan sona dolaşmıştır.

1930'larda çektiği ‘Enthusiasm’(Coşkunluk) adlı filminde Vertov’un ses ile ilgili radikal bir amacı vardı: canlı seslerin ve onların ifade olasılıklarını daha önce kimsenin yapmadığı şekilde keşfetmek. Enthusiasm özellikle endüstriyel seslerin birbirleriyle diyaloğa geçtiği eşsiz bir çalışma idi. Önceleri çok az insan bunu anlasa da daha sonraları filmden etkilenen Charlie Chaplin 'mekanik seslerin bu kadar güzel bir şekilde organize edilebileceğini daha önce hayal bile edemezdim. Bana göre Enthusiasm hayatımda duyduğum en hareketli senfonilerden biridir' demiştir.  Dziga Vertov fütürist bir müzisyen'dir ve kompozitörler ondan bir çok şey öğrenmiştir. Daha sonraları film unutulmuş ve 1960'ların avantgartları tarafından yeniden keşfedilmiştir. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder