5 Eylül 2016 Pazartesi

TEST DEPARTMENT


1981’de çürümekte olan Güney Londra’nın iskele bölgesinde kurulan Test Dept mevcut müzikal ve politik kültürün materyalist sürüklenmesine ve gerici muhafazakarlığına karşı kaçınılmaz bir tepki olarak doğmuştu. Test Dept üyeleri, alışılagelmiş olanı geri çevirerek ıslah edilmemiş harabe bölgelerde buldukları endüstriyel parçaları, tasarlayıp biçimlendirdikleri enstrümanlara dönüştürerek çevrelerindeki çöküşü yansıtan bir tarz geliştirmişti. Uygun bir şekilde donanıp, ağır, ritmik vurmalı çalgılar yaratarak bulunmuş ses örneklerini ve ileri derece elektronikleri dinamik, fiziksel bir bütünlüğün inşası içinde kaynaştırmayı başarmışlardı. Ses saldırıları, benzer izleyiciler ve performansçıları talep ediyor, onları sessel acı eşiğinden geçirip katartik enerjiyi açığa çıkarmaya doğru giden bir fiziksel dayanıklık ‘test’ine davet ediyordu. ‘Stakhanovite Sound’ dedikleri şey, statükoya meydan okumak için punk ruhunu avant devrimci bir duyarlılıkla sahiplendikleri bütüncül kolektif adanmışlık tavrına şekil verdikleri bir demirci fırını gibiydi. Bu ticari müzik endüstrisinin değerlerinin anti teziydi.


EKSTREM KOŞULLAR EKSTREM TEPKİLER GEREKTİRİR

Özgün performans ortamlarında, çoklu slayt ve film gösterimleri kullanarak, ‘Ministry of Power’ çatısı altında diğer sanatçılarla kolektif olarak çalıştıkları büyük çaplı destansı etkinliklerle kullanılmayan endüstriyel düzenlemeleri tekrar canlandırdılar. Film yapımcıları, heykeltıraşlar, dansçılar ve üyelerine yaratıcı  katılım için cesaret verdikleri 1984/85 grevindeki madenciler gibi  politik olarak aktif gruplar ile işbirliği oluşturdular. Bu gibi çabalar, Fütürist hareketin erken dönem çalışmaları, Russolo’nun ‘Gürültülerin Sanatı’, Mayakovsky’nin politik şiiri, Meyerhold’un devrimci tiyatrosu ve Vertov’un film şeridi üzerindeki görsel işitsel deneyleri ile karşılaştırılmalara neden olmuştu. Tanınırlıkları demir perdeyi aşan ve Doğu Bloğu Avrupası ile işbirliği oluşturan sayılı Batılı gruplardan biri haline gelmeleri ile artmıştı. 

Test Dept, Britanya’da destansı ölçüde alana özgü prodüksiyonlar üretmesi ile tanınmıştı, yer ve ses simgesi olan etkinlikler Arch 69 ve Waterloo’daki Titan Arch, Paddington’daki Bishops köprüsü bakım deposundaki The Unacceptable Face of Freedometkinliği idi. Diğer multimedia işbirlikleri, onları ironik bir şekilde Kraliçe Kraliyet Lancashire Alayı’nın desteklediği, Vancouver Kanada Fuarı’nda İngiltere’yi temsil etmeye götürdü.    

İspanya, Valladollid’da, Monasterio De San Benito’daki yerel tiyatro ve müzik akademileri ile İspanyol Engizisyon merkezinin ‘Boschyen’ şeytan çıkarması tarzında bir gösteri düzenlediler. Brith Gof (dünyaca ünlü bir performans sanatı şirketi) ile olan en büyük işbirlikleri Cardiff’teki Rover Araba fabrikasında ve Avrupa’daki çeşitli mekanlarda yer aldı. Performansları, bir grup Kelt savaşçının, zorla istila eden Angluslara karşı verdiği kahramanca savaşımını ve dramını anlatan destansı 6. Yüzyıl şiiri ‘Gododdin’ üzerine kuruluydu. Azınlık kültürlerinin, kolonyalizm ve homojenleştirmenin üstün güçlerine karşı verdikleri kimlik mücadelesinin bir öyküsüydu bu.
1992’de ‘The Ministry of Power’ın yan çalışması olan NVA adlı sanat organizasyon şirketleri büyük çaplı prodüksiyonlara odaklanmak için Glasgow’da kuruldu. 'The Second Coming' gösterisinin gerçekleştiği St. Rollox Demiryolu İmalathanesi’nin bulunduğu Glasgow, Avrupa   Kültür kutlaması Yılı şehirleri arasındaki en önemlilerinden biriydi.

Grubun geriye kalan çekirdek kadrosu, giderek etkinliklerini yeni müzik teknolojileri üzerinde çalışmaya yoğunlaştırdı ve karşı kültürel değerlerini, ana akım müzikal değerler ve devlet ile farklı bir yerde bulan yeraltı dans sahnesine yöneldi (techno, dance, rave –ç.n.). Britanya’da illegal ve büyük çaplı (rave) partilerinin yaygınlaşmasıyla devlet geniş çaplı buluşmaları önlemek ve tam olarak ifade edildiği biçimiyle, ‘tekrarlayan beat’ lerin ‘aşırı’ ölçüde gürültü seviyelerini dizginlemek için bir ‘ceza yargılama yasası’ getirdi ve böylece dans hareketinin politikleşmesi resmi hale geldi. Dijital teknololojilerdeki ilerlemelerin yanında böyle bir gaddar eylemin olması uzun vadede deneysel ses sanatçılarının ve elektronik müzisyenlerin geniş çaplı bir dijital yayılımına yön verdi. İlk TD kadrosunun üyeleri halen aktif olarak yaratıcı endüstrilerde çeşitli görünümler altında çalışmaktadırlar.


Kaynaklar ve Diskografi:
http://testdept.org.uk/
http://en.wikipedia.org/wiki/Test_Dept 
http://www.discogs.com/artist/8958-Test-Dept



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder